Neuropsykiatriset valmentajat ry:n eettiset ohjeet jäsenistölle:

Salassapitovelvollisuus

• Ei vanhene.
  • Koskee kaikkia asiakastyön osapuolten tietoja ja tapahtumia.
  • Tietoturva on kunnossa.

HUOM! Salassapito ei koske terveyttä tai henkeä uhkaavia tilanteita, tietoja tai tapahtumia.

Rehellisyys

• Asiakastyössä saatuja tietoja ei käytetä asiakastyön ulkopuolella.
  • Asiakastyössä saatuja tietoja ei käytetä oikeudettoman edun saavuttamiseen kenenkään osapuolen hyväksi.
  • Asiakastyössä saatuja tietoja ei käytetä oikeudettomasti kenenkään osapuolen vahingoittamiseksi.
  • Asiakastyöstä sopiminen on selkeää ja kohtuullista sekä ymmärrettävää.
  • Mikäli annettu palvelu ei vastaa asiakkaan tarpeita tulee tämä tuoda ilmi.

Puolueettomuus

• Asiakastyössä uskonnolliset, poliittiset ja ajatukselliset eroavaisuudet eivät vaikuta työskentelyyn.

HUOM! Mikäli uskonnollinen, poliittinen tai ajatuksellinen eroavaisuus aiheuttaa asiakastyötä haittaavan ristiriidan, ohjataan asiakas toisen ammattilaisen luokse.

Asiakaslähtöisyys

• Neuropsykiatrinen valmennuksen tulee olla aina asiakkaan tarpeiden mukaista.
  • Mikäli neuropsykiatrinen valmentaja havaitsee työssään toimintaa, joka ei ole asiakkaan tarpeen ja edun mukaista, tulee hänen asianmukaisella tavalla puuttua siihen.
  • Valmennuksen on tuettava asiakkaan kasvua ja kehitystä sekä kokonaisvaltaista hyvinvointia.

Vastuullisuus

• Yhdistyksen jäsen toimii asiakastyössä ja vapaa-ajalla neuropsykiatristen valmentajien arvostusta edistävällä tavalla.

Kehittyvä

• Jäsen huolehtii jatkuvasti ammattitaidon ylläpitämisestä.
  • Jäsen huolehtii jaksamisesta ja yleisestä työhyvinvoinnistaan.